Claude Monet

De fleste som blir operert for grå stær opplever at fargesynet blir endret , ofte opplever de at synet blir mer blåaktig i det "nye" øyet etter operasjonen ,  eller mer gulbrunt i det gamle. Detaljene i bildene blir utydelige ettersom den grå stæren utvikler seg.

Dette blir godt illustrert når vi ser på den store franske maleren Claude Monet (1840-1926). Han er blittt kalt lysets mester. Han har en stor produksjon, blant annet har han malt en rekke bilder fra en dam med vannlijer under mange slags lysforhold.

Claude Monet  hadde et studieopphold i Sandvika i 1885, og malte der en rekke motiver, blant annet med gamle Løkke bru og Kolsåstoppen (bildet øverst) . Han har en gate der oppkalt etter seg  (Claude Monets Alle) - se etter dette neste gang du besøker Sandvika Storsenter!

Det er klart at vi skal være forsiktige med å tilskrive bildenes utseende til hans øyesykdom, men ettersom han selv fra 1912 ga uttrykk for at han strevde med å se - er det lett å tenke at bildenes utforming og koloritt  skyldes sykdommen. Han skal ha sagt at han strevde med å finne fargene, og måtte se på teksten på maling-tubene  når han så utover vannliljedammen og skulle velge farge.

Han ble operert for grå stær i 1923. Etter dette returnerte han til sin opprinnelige stil - og kastet vrak på mange av sine bilder i den foregående 10-års perioden da han hadde grå stær. Enkelte av bildene ble endog malt omigjen.

På neste side kan du se en lysbildeserie med hans bilder:

Claude Monet
Vannliljedammen, 1898. Merk stor rikdom av detaljer, og lyse og lette farger.
Vannliljedammen, 1898. Merk stor rikdom av detaljer, og lyse og lette farger.
Japansk hagebro i morgenlys, 1894. Se på alle fine nyanser i bladverk og speilbilder i vannet.
Det lyse og lette er borte. Fargene mørke, brunaktige, sannsynligvis preget av langtkommen grå stær. årstall ukjent, rundt 1922?
Fra 1923-25. Vi kjenner såvidt igjen broen, fargene ellers virker ytterst spesielle. På denne tiden måtte han lese på maling-tubene i stedenfor å blande farger i paletten for å vite hvilken farge han skulle bruke.
Detaljer fra vannliljedammen, 1908. Merk fargespill og fine ørsmå detaljer.
Kveldsstemning i vannliljedammen, 1903.
Detaljer fra kveldstid i vannliljedammen, 1914. På dette tidspunkt hadde han begynt å merke problemer med synet.
Detaljer fra kveldstid i vannliljedammen, 1917-20. Detaljene er færre. På dette tidspunkt hadde han begynt å merke problemer med synet.
Vannliljer, 1917. Merk tiltagende bruk av brunt og rødt, samt mangel på detaljer. Dette kan være karakteristisk for langtkommen grå stær.
Vannliljer, 1919. Uttalt bruk av brunt samt utflytende detaljer, fullstendig ukjent for ham fra tidligere.
Vannliljer, 1923. Dette året ble han operert for grå stær. Det brune er borte, det blå er tilbake sammen med detaljer i blomster og speilbilder.